lördag 29 november 2008

Johan Theorin skrev årets bästa kriminalroman!


Idag har svenska deckarakademin utsett årets bästa svenska kriminalroman, årets bästa till svenska översatta kriminalroman; "The Martin Beck Award" samt årets debut i deckargenren.
Spänningen har varit olidlig men nu är väntan över!
Till årets bästa svenska kriminalroman utsågs "Nattfåk" av Johan Theorin! Juryns motivering lyder "En folkloristisk kriminalberättelse med handlingen väl förankrad i dramatisk miljö" . Ni som följer vår blogg vet förstås redan att Nattfåk är en av våra absoluta favoritböcker, så som ni förstår kommer vi naturligtvis fira detta med högläsning ur ovanstående bok och mängder av skumpa.
"The Martin Beck Award" vanns av Andrea Maria Schenkels "Mordbyn".

Bästa debut inom deckargenren blev Ingrid Hedströms "Lärarinnan i Villette".

Lillasyster har inte läst någon av ovanstående så nu blir det nya beställningar från Adlibris. Ett plus för en skral kassa är att "Lärarinnan i Villette" finns på pocket.

/Lillasyster

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag gillade också Nattfåk. Förstås. Men jag kunde inte låta bli att störa mig lite på att huvudpersonen verkar helt obekymrad om att han lämnar sina små barn ensamma hur länge som helst.

Men det var i stort sett min enda invändning. Och den är jag faktiskt beredd att överse med, när allt annat är så bra.