onsdag 19 november 2008

Alla var där: Minnesanteckningar från Wahlström & Widstrands förlagsfest

Igår var man alltså på sin första riktiga förlagsfest.

Initialt bortkommen och förvirrad leddes jag runt av vår fantastiska förläggare, som introducerade mig för kollegor och författare.

Per Wästberg delade ut W&W:s litteraturpris och höll ett storslaget tal fyllt av så många svåra ord att storasyster drabbades av akut ångest inför sin egen otillräcklighet; en tilltagande känsla av att kanske ha lyckats dupera hela förlaget, som snabbt och effektivt dämpades med mousserande vin.

Vinnaren av litteraturpriset var född 1976 och hade skrivit flera kreddiga böcker: Mer ångest.

I vimlet sprang jag så på Hanna; den första lektören som läste vårt manus och fastnade för det. Ville genast krama om henne, men avstod lyckligtvis från pinsamma ömhetsbetygelser.

Spanade länge och väl efter Lapidus, Falkenland och Lundell, men kunde inte hitta dem. Men annars var det kändistätt med hög kulturfaktor.

Väl hemma i min säng begrundade jag denna nya värld som snart också ska bli min: Livet är märkligt!

/Storasyster

1 kommentar:

Emm sa...

Ni är alltså på väg att ge ut en deckare!? Spännande.