måndag 10 november 2008

Tre skäl till varför du måste läsa John Ajvide Lindqvist




John Ajvide Lindqvist.
John Ajvide Lindqvist.
John Ajvide Lindqvist.

Vi mässar högtidligt Hans namn som inledning till vårt manusmöte. I stearinljusets sken blir orden till ett monotont mummel.

Ok. Det är inte sant. Men det skulle kunna varit det. John Ajvide Lindqvist skriver nämligen så fruktansvärt bra att han förtjänar att bli dyrkad. Idoliserad. Och om du ännu inte hunnit läsa någon av hans böcker kommer här tre goda skäl till att göra det omgående:

1. Du är trött, trött, trött på dålig spänningslitteratur. Du vet hur det känns: motståndet inför att ta dig an ännu en halvalkoholiserad landsortssnut som ska lösa mordet/morden på den unga kvinnan/de unga kvinnorna i det pittoreska lilla samhället. De grunda karaktärsbeskrivningarna, de ointressanta miljöerna. Du behöver mer. Du förtjänar mer. Det är dags för John Ajvide Lindqvist. Njut av betongrealismen i miljonprogrammets Blackeberg. Möt karaktärerna som engagerar; det utsatta barnets utanförskap i ”Låt den rätte komma in”, en pappas såriga sorg i ”Människohamn” och psycho-Doris som tar en gruvlig hämd på ålderns höst i ”Pappersväggar”.

2. Du behöver uppdatera dig på genren. Du har inte läst skräck sedan Anne Rice ”En vampyrs bekännelser” eller ännu värre; sedan du läste dammiga klassiker av Stoker/Poe/Shelley. Då är det dags att läsa John Ajvide Lindqvist. Det märks att han älskar genren, att han känner alla dess oskrivna regler och hela tiden medvetet väljer hur han ska förhålla sig till dem. Ändå lyckas han få allting att kännas så… trovärdigt. Och modernt. Äsch, nu blir jag tårögd igen...

3. Passa på att bekanta dig med ett författarskap som du kommer att få höra mycket om i framtiden! John är begåvad. John är produktiv. John är en veritabel romanmaskin där han sitter ute på sin skärgårdsö. Nu slår han internationellt också. Och blir film. Hatten av!

/Storasyster

2 kommentarer:

Ramona Fransson sa...

Hej
När jag var ung, nu är jag femtiotvå, älskade jag skräckfilmer och fiction, första gången när Stjärnornas krig kom på bio WOW, Dracula, Hitchcocks film Fåglarna med flera. Dessvärre är jag nu mätt. Jag tror att det har med åldern att göra. Sett för mycket...*ler* Men jag förstår mycket väl att många gillar detta med skräck, det gjorde jag och älskade det. Så njut...

Deckarsystrarna sa...

Men om du inte har läst John Ajvide Lindqvist, så testa...hans böcker är så mycket mer än skräck. Kan verkligen rekommendera hans senaste "Människohamn" som är em bok om kärlek, sorg och ja...att vara människa kanske. Den är så vacker och så bra.

/Lillasyster