måndag 17 november 2008

Dagens deppiga nyhet

I dagens nätupplaga av Svensk Bokhandel läser jag med stor sorg att Karin Alvtegen ska sluta skriva deckare. I alla fall anger hon det som skäl till att hon lämnar Natur & Kultur för Brombergs förlag. Storasyster hoppas innerligen att detta INTE stämmer, men önskar förstås Karin lycka till i framtiden vad hon än väljer att skriva om.

En gång i tiden drev Storasyster ett ljudboksförlag tillsammans med en handfull andra idealister. Vi skulle förändra branschen. Göra ljudböcker lika populära som i USA. Spränga alla försäljningsrekord. Ni fattar…

En av de första författare vi gav ut var Karin Alvtegen, så hon har en alldeles särskild plats i mitt hjärta. Jag minns hur jag satt på tåget, på väg till min första bokmässa och läste manus till ”Svek”, som jag fått av den litteräre agenten Bengt Nordin dagen innan. Och plötsligt var allt på riktigt: I och med att denna otympliga, kaffefläckade pappersbunt låg i mitt knä, i och med att jag ögnade den för branschfolk så lätt identifierbara manustexten - skriven med dubbelt radavstånd - samtidigt som tåget plöjde genom inlandet, kände jag mig för första gång som någon som jobbade på förlag i stället för någon som bara låtsades jobba på förlag.

Och jag gillade det jag läste: Psykologiskt trovärdig spänningslitteratur med driv i varje ord. Det märks att Karin är gammal manusförfattare; den bruden vet verkligen hur man snickrar ihop en historia.

Dessutom, som extra kittlande bonus: I ”Svek” blir bokens huvudperson bedragen av sin man som har ihop det med – håll i er nu – barnets dagisfröken! KAN MAN TÄNKA SIG NÅGOT MER DJÄVULUSISKT???

Läs den alltså idag om du inte redan gjort det!

Och snälla Karin, skriv gärna annan litteratur också och jobba med vilket förlag du vill, men sluta för guds skull inte skriva deckare - du behövs därute i mörkret!

/Storasyster

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det vore synd.
Hon skriver väldigt bra.

Har läst
Svek, Skam, Skuld och Saknad.

Tyckte om alla

Deckarsystrarna sa...

Då kan vi genast rekommendera hennes senaste, Skugga. Precis lika bra som don andra, eller kanske ännu bättre...