onsdag 19 november 2008

Och dom nominerade är….

Svenska deckarakademins nomineringar för bästa svenska respektive utländska kriminalroman presenterades den 4 november. Följande böcker är nominerade;

Bästa svenska kriminalroman:
Elva av Arne Dahl. Albert Bonniers förlag.
Varför dog Monica P? av Elisabeth Gilek. Wahlström & Widstrand.
Till dess din vrede upphör av Åsa Larsson. Albert Bonniers förlag.
Nattfåk av Johan Theorin. Wahlström & Widstrand.
Blot av Håkan Östlundh. Ordfront.

Bästa till svenska översatta kriminalroman – The Martin Beck Award:
Spökskrivaren av Robert Harris. Forum.
En eftersökt man av John le Carré. Albert Bonniers förlag.
Död i gryningen av Deon Meyer. Weyler.
Mordbyn av Andrea Maria Schenkel. Ersatz.
Mörk kust av Peter Temple. Kabusa böcker.

Vilka Lillasysters favoriter är kan ni kanske lista ut, fast å andra sidan har Lillasyster bara läst ”Nattfåk”, ”Varför dog Monica P” och ”Till dess din vrede upphör”. Både Östlundh och Dahl är ju annars utmärkta författare.

När det gäller bästa översatta kriminalroman är Lillasyster tyvärr ännu mer oinsatt. Ingen av de nominerade är läst. Le Carré kommer jag att lämna över till Dalmatinern, Robert Harris bok kommer snart på pocket, så jag avvaktar. Både Meyers och Schenkels böcker låter spännande men hallå… min ekonomi är begränsad, det får hamna på önskelistan till jul. Fast Peter Tempels bok slank visst med i senaste beställningen från Adlibris.

Vinnarna utses vid akademins höstmöte i Eskilstuna 29-30 november 2008.

/Lillasyster

1 kommentar:

Emm sa...

Jag läser Mordbyn av Schenkel i detta nu. Om ni hittat till min blogg hade ni kunnat vinna den då jag hade en utlottning av ett ex för några dagar sedan. ;)