onsdag 5 augusti 2009

Sommarens höjdpunkt?


Jaha, jag vet vad ni tror. Att systrarna åter har gett upp bloggandet. Men, så är det faktiskt inte. Jag har ju lovat att sköta mig, inte sant. Problemet är bara vår inriktning på bloggen. Vi skriver ju som bekant bara om sådant vi gillar. Och jag har slösat bort några veckor här under sommaren på att läsa sådant jag inte gillar... Problemet med mig är att jag har svårt att tillåta mig själv att avsluta böcker utan att läsa klart dem... De kan ju, helt otippat, bli bättre... Fast de blir de ju inte, vilket de senaste veckornas läsning bevisar. Och eftersom vi inte skriver om sådant som vi ogillar så blir det ju inget att skriva om. Ni fattar.


Men, några glädjeämnen finns det ändå. Just nu håller jag nämligen på och lyssnar på den alldeles fantastiskt bra "Tre sekunder" av Roslund och Hellström. Oj oj oj... Den här boken är så otroligt spännande och den absolut bästa boken som duon skrivit. Handlingen rör sig kring infiltratören Piet Hoffman, som på svenska polisens uppdrag är på väg att spränga ett polskt knarksyndikat. Hoffman lever dubbelliv, verkar vara en vanlig snubbe med villa i Enskede, fru och två små barn. Samtidigt smugglar han knark och smyger i väg på hemliga möten med poliser. Boken är inte utlyssnad ännu, men än så länge (mer än halva boken är avverkad) är den högklassig. En riktig bladvändare (eller vad motsvarigheten i ljudboksformat nu kan vara) med tät intrig och trovärdiga karaktärer, och en story som känns mycket realistisk. Dessutom läser Peter Andersson väldigt bra, ytterligare ett plus. Gå och köp, eller låna, eller... ja läs den helt enkelt.
En annan sak också...Lillasyster är ju som bekant sjukt svag för John Connolly och i förra inlägget hade jag precis börjat läsa hans senaste bok "The Lovers". Den hör inte till de där tråkiga böckerna jag läst under sommaren. Tvärt om, Connolly är i högform och seriemördare blandas med demoner på sedvanligt Connollyskt vis. Men, boken är nog mest för oss invigda. Ska du läsa om Connollys olycklige svårmodige hjälte Charlie Parker, börja från början med "Every dead thing". Annars blir det hela nog rätt obegripligt.
/Lillasyster

5 kommentarer:

Annika sa...

Jag hör till den lilla (?) skaran som absolut inte står ut med Roslund och Hellströms böcker. Eller böcker är väl att ta i: jag har påbörjat två och jag har inte läst ut någon av dem.

Däremot gillar jag Connolly. Var dock ett tag sedan jag läste något av honom. Det är nog dags att ändra på det snart.

/ Annika

Unknown sa...

Jag tokälskade också 3 sekunder, även om jag nog gillade box 21 bäst. Det är svårt att minnas exakt varför, kanske var det nyhetens behag.

Kommer för övrigt just ifrån Åhléns city där jag inhandlade deckarsystrarnas första bok! Ska bli väldigt kul att läsa! Kom den idag?

/Psykologklas

AnneliX sa...

Har inte läst alla utom "3 sekunder" och gillar verkligen R&Hs samhällskritiska deckare. Vill tipsa om en författare jag inte kunde finna i er lista, nämligen Peter James. Brittisk deckarskribent som jag tycker att ni absolut borde läsa.

Deckarsystrarna sa...

Annika; Jag har inte heller varit odelat förtjust i R&H tidigare. Jag gillade t ex Box 21, men tyckte inte om deras debut. Men, tre sekunder är så otrologt spännade och fokuserar inte lika mycket på Evert Gräns som tidigare, vilket är en fördel tycker jag.

Klas; raring! Vad kul att du köper deckarsystrarnas bok. Hoppas att du gillar den också!

AnneliX; Jag har läst "Ett snyggt lik" och gillade den verkligen. Speciellt den e-bay och vodkaberoende hustrun brände sig fast.

Torbjörn Wester (Litteraturpalatset) sa...

Vi har en massa skräpförfattare inom den svenska deckargenren.

Vi har även en massa medelmåttor.

Sedan har vi eliten, och den leds tveklöst av Roslund och Hellström!

Mvh.
Torbjörn Wester (Litteraturpalatset)

http://www.litt.se