tisdag 29 september 2009

Onda clowner...


Nu är vi tillbaka från Göteborg och bokmässan. Oj oj oj... vilket gigantiskt evenemang detta är. Jag var faktiskt helt slut efteråt, men det var oerhört kul att få vara med om detta. Det gör jag gärna igen.

Men, nu ska vi inte ägna oss åt glammiga bokmässor utan istället åt betydligt mer djupsinniga saker, nämligen onda clowner. Att clowner är onda är ju ingen nyhet. Alla som läst Stephen Kings "Det" vet att clowner är själva essensen av ondska. Dessa rödnästa varelser med för stora skor som är ute efter att förstöra ens nattsömn. (Vi som är uppväxta på 70-talet har också konfronterats med Clownen Manne, och jag tyckte faktiskt att han var jätteläskig).

Hur som helst har det nu kommit en helt ny clown som sveper banan med de andra. Jag talar om JJ, aka Jamie. Jamie är en slacker som lever ett lugnt liv i en av Australiens större städer. Han jobbar i garderob på herrklubb, har läst humaniora och delar lägenhet med ytterligare två unga killar utan några som helst ambitioner. Och så fortlöper hans liv, tills den dag då han råkar stöta på en clown som beter sig minst sagt märkligt. Och utan att han riktigt förstår hur befinner han sig plötsligt på Cirkus Pilo, en märklig limboliknande plats. Här blir Jamie upptagen som ny clownlärning och förvandlas mer eller mindre ofrivilligt till clownen JJ.

Cirkus Pilo, av Will Elliot, är en underbar bok. En Stephen King på syra liksom. Den påminner en smula om Joe Hill i stilen, på så vis att den lyckas väva samman vardaglig realism med en sorts absud skräck. Och ja, det här är ju alltså ingen deckare utan en skräckis, men den får vara med här ändå. För att den är så bra. Elliot lyckas med att få sin läsare att totalt försvinna in i den märkliga skymningstillvaro som cirkus Pilo är. Dessutom är han en mästerlig persontecknare. Karaktärerna i den här boken är otäcka, skrämmande, roliga, sorgliga och ibland till och med realistiska...Läs den genast!

/Lillasyster

3 kommentarer:

Britt-Marie "Bim" Kullin sa...

Hej!

Jag måste bara få säga att jag älskade er bok "Någon sorts frid"! Det bästa som jag har läst på länge!

Har precis hittat hit, och nu undrar jag bara: Kommer det fler böcker från er? För det hoppas jag verkligen.

Här är min recension av er bok, i min blogg:

http://bim.blogg.se/2009/october/nagon-sorts-frid-av-camilla-grebe-asa-tra.html

Med vänliga hälsningar från Britt-Marie Kullin i Bims Blogg. (http://bim.blogg.se/)

Cecilia sa...

Hörrni... kom tillbaka?

Erika sa...

Jag har precis läst de tre böckerna om Siri och jag gillar dem. Bra uppbyggda och inte så himla klichéartade som så många andra. Jag gillar att det går upp och ner för de flesta av karaktärerna. Precis som det gör i verkliga livet. Den psykologiska twisten i historien är också bra och trovärdig. Jag ser fram emot nästa bok. Allt gott!