lördag 3 januari 2009

Jamiaca by night

Fråga: Du befinner dig på en underbar resort i ett spännande karibiskt land. Kvällsluften är ljum och (förlåt, med risk för att verka sexistisk) de svarta männen vackra . Paraplydrinkarna trängs på ditt bord och ”Redemption song” hörs i bakgrunden. Vad gör du?

Svar: Du ägnar kvällen, alla kvällar, hela veckan faktiskt, åt att läsa böcker i hotellbaren.

Grattis, du har nu bevisat för dig själv, och alla andra, att du är en äkta boknörd.

Detta hände alltså mig när jag helt nyligen besökte Jamaica med min son. Faktum är att jag indirekt tvingade sonen att läsa sig igenom veckan också, eftersom jag inte var så sugen på andra aktiviteter och jag liksom, öhh... bestämde att vi skulle hänga på hotellet och göra ingenting (= läsa böcker).

Följande böcker hann vi med:

”Sommardöden” av Mons Kallentoft: Få svenska författare skriver så bra som Mons (och då räknar jag inte bara in deckarförfattare). Jag älskar hans språk. Till och med sonen noterade: ”Mamma, han skriver på ett väldigt speciellt sätt”. Nu måste jag genast läsa ”Midvinterblot”. Allt kommer i fel ordning som vanligt mao…

”Nattvakt” av Kit Whitfield – se separat inlägg.

”Bad girl” av Mario Vargas Llosa: En underbar, underbar bok om omöjlig kärlek, som jag egentligen inte får skriva om eftersom det inte är en spänningsroman. Men, det är ju min blogg så… Läs den genast! (Fast, kanske inte på svenska? Bara den svenska titeln ger mig rysningar: ”Den stygga flickans rackartyg”...)

”Människohamn” av John Ajvide Lindqvist: Om du har följt vår blogg så vet du att John Ajvide Lindqvist är en av våra favoritförfattare. Och som vanligt blir jag inte besviken. ”Människohamn” handlar om den bottenlösa sorgen efter ett försvunnet barn, om ensamhet och utanförskap, men också om spöken på flakmoppe som citerar The Smiths. Som vanligt är John en formidabel berättare. Historierna verkar aldrig ta slut och som läsare trollbinds man från första sidan. Jämfört med tidigare böcker är ”Människohamn” en vemodigare och kanske också vuxnare berättelse. Läs idag!

/Storasyster

Inga kommentarer: